சனி, 8 மார்ச், 2014

தனித்து போட்டியிடக் கருதிப்பார்க்கிறோம்! - திருமாவளவன் சிறப்புச் செவ்வி

தனித்து போட்டியிடக் கருதிப்பார்க்கிறோம்! -  திருமாவளவன்  சிறப்புச் செவ்வி 

 

தி.மு.க.,வின் நீண்ட கால தோழமை கட்சியான, விடுதலை சிறுத்தைகள் கட்சி, இன்றைய அரசியல் களத்தில் நெருக்கடியான கட்டத்தில் நிற்கிறது. ஐந்து கேட்ட இடத்தில், ஒரு தொகுதி மட்டும் கொடுத்து, உடன்பாடு செய்துள்ளதற்கு எதிர்ப்பு தெரிவித்து, ஊரெங்கும் வி.சி., தொண்டர்கள் குரல் கொடுத்துக் கொண்டிருக்கும் நிலையில், இந்த தேர்தலை எப்படி சந்திக்கப் போகிறோம் என்ற, கவலை படர்ந்த முகத்தோடு காணப்பட்ட, அக்கட்சி தலைவர் திருமாவளவன், 'தினமலர்' நாளிதழுக்கு அளித்த பரபரப்பு பேட்டி:

ஒரு தொகுதி தான் என்றாகி விட்டது. போட்டியிடப் போவது யார்?
சிதம்பரம் தொகுதி என்பதால், நானே மீண்டும் போட்டியிடுவேன்.

எதை மையமாக வைத்து பிரசாரம் செய்வீர்கள்?
மதச் சார்பின்மை, சமூக நீதிப் பாதுகாப்பு என்ற அடிப்படையில், பொதுவான பிரசாரம் இருக்கும். பா.ஜ., - பா.ம.க., போன்ற ஜாதிய, மதவாத சக்திகள் ஒன்று சேர்ந்துள்ளன. இது, மதச்சார்பின்மை, சமூக நீதிக் கொள்கைக்கு ஆபத்தானது. தேசிய அளவிலும், இதை உயர்த்திப் பிடிக்கத் தேவை வந்துள்ளது. குறிப்பிட்ட பிரச்னைகள் என்றால், ஜெயங்கொண்டம் அனல்மின் பிரச்னை, நில இழப்பீடு விவகாரத்தை சொல்லலாம். இதில், எங்களால் முடிந்த அளவுக்கு நடவடிக்கைகள் எடுத்திருக்கிறோம். இன்னும் நிலுவை உள்ளது.வீராணம் ஏரியில் இருந்து சென்னைக்கு குடிநீர் வழங்குவதற்கு, அங்குள்ள விவசாயிகள் எதிர்ப்பு தெரிவிக்கின்றனர். சென்னைக்கு மாற்று குடிநீர் திட்டங்களை கொண்டு வந்து, வீராணம் ஏரியை பாதுகாக்க வேண்டும்.

அண்ணாமலை பல்கலைக்கழகத்தை அரசு ஏற்றுக் கொண்டது பற்றி?
இந்த நடவடிக்கையை வரவேற்கிறேன். பொதுவாக, கல்வி நிறுவனங்கள், அரசுடைமையானால், ஏழை எளிய மக்கள், குறைந்த கட்டணத்தில் கல்வி கற்க முடியும். இட ஒதுக்கீட்டை அமல்படுத்த முடியும்.

தலித் அல்லாத மக்கள் மத்தியில், உங்களுக்கு எதிராக, பா.ம.க., தலைவர் ராமதாஸ், தொடர் பிரசாரம் செய்து வருகிறார். அது பாதிப்பை ஏற்படுத்துமா?
இந்த பிரசாரம், தலித் அல்லாத மக்கள் மத்தியில் எடுபடவில்லை. ஏனென்றால், ஏற்கனவே எங்களுடன் தோழமையாக இருந்தபோது, 'அடுத்த பிரதமராக திருமாவளவன் வர வேண்டும்' என, மதுரையில், ராமதாஸ் பேசியிருக்கிறார். அந்தளவுக்கு எங்களை புகழ்ந்தவர், இன்று மாறிப் பேசுகிறார் என்றால், அது வெறும் அவதூறு தானே தவிர வேறில்லை.

அவர் அவதூறு பேச காரணம் என்ன?
அவரது கட்டுப்பாட்டில் நாங்கள் செயல்பட வேண்டும் என நினைத்தார். சட்டசபை தேர்தலில் கூட்டணியில் இருந்தோம். உள்ளாட்சி தேர்தலிலும் தொடர வேண்டும் என்றார். அதை நாங்கள் ஏற்கவில்லை என்பதில் தான் பிரச்னை வந்தது.

சரி... அதை முறியடிக்க போகிறீர்கள்?
அதை நாங்கள் கண்டுகொள்ளப் போவதில்லை. காரணம், பிற சமூகத்திற்கு எதிராக எந்த செயலிலும் நாங்கள் ஈடுபடவில்லையே.

அதற்காகவே, ராமதாஸ் ஒரு கூட்டணியே அமைத்திருக்கிறார். சமுதாய கூட்டணியான அதில், பிற சமூகத்தினர் இணைந்திருக்கிறார்களே?
எல்லா ஜாதிகளுக்கு உள்ளும் இடையிலும் உள்ள பிரச்னையை, குறிப்பிட்ட ஒரு இயக்கத்திற்கு எதிராக திருப்ப பார்க்கிறார்.

எதற்காகவாம்?
பொதுவாக எல்லா கட்சிகளும், தலித்துகள் தலித்துக்களாவே இருக்க வேண்டும் என விரும்புகின்றன.

அதன் வெளிப்பாடு தான், தி.மு.க.,வில் தொகுதி குறைப்பாக எதிரொலித்து உள்ளதா?
தெரியவில்லை. ஆனால், அதற்கு அவர்கள் நிறைய காரணங்கள் கூறுகின்றனர். போன முறை, விழுப்புரம் தொகுதி கொடுத்தோம்; அதில் தோற்று விட்டீர்கள் என்கின்றனர். வெறும் 2,797 ஓட்டில் தான் தோற்றோம்.

அந்த காரணம் நியாயமானதா?
நிச்சயமாக இல்லை.

ஏன் ஏற்றுக் கொண்டீர்கள்?
அதனால் தான் வருத்தத்தோடு ஒப்புக் கொள்கிறோம் என, அறிவாலயத்தில் அளித்த பேட்டியில் தெரிவித்தேன். ஜாதி, மதச்சார்பின்மையை பாதுகாக்க வேண்டும் என்ற அக்கறையிலும், தி.மு.க., கூட்டணியில் நீடிக்க விரும்புகிறோம். ஆனாலும், எங்களது கட்சியினரின் ஆதங்கத்தை எப்படி கட்டுப்படுத்த போகிறேன் எனத் தெரியவில்லை.

அதற்கு என்ன செய்யப் போகிறீர்கள்? தனித்து போட்டியிடுவீர்களா?
மாநில நிர்வாகிகள், மாவட்ட செயலாளர்களை அழைத்துள்ளேன். அவர்களிடத்தில், நிலைமையை தெளிவுபடுத்துவோம். முடிந்தளவுக்கு அவர்களை சமாதானப்படுத்த முயற்சிப்போம். அவர்களது கருத்தின் அடிப்படையில், பின்னர் முடிவு செய்வோம்.

போன முறை, 2 தொகுதிகள் கொடுத்தனர். இப்போது ஒன்றோடு நிறுத்தினர். ஒருவேளை, நீங்கள் வளரவில்லை என, தி.மு.க., நினைத்து விட்டதோ?

அப்படி நினைத்தால் அது தவறு. 20 லோக்சபா தொகுதிகளில், தலா 60 ஆயிரத்துக்கு குறையாமல் எங்களால் ஓட்டுக்கள் பெற முடியும். மீதம் இருபதில், குறைந்தபட்சம் 30 ஆயிரம் ஓட்டுக்கள் பெற முடியும். எங்களது வாக்கு வங்கியை குறைத்து மதிப்பிட முடியாது.
2004ல் நாங்கள், சில அமைப்புகளுடன் சேர்ந்து போட்டியிட்ட போது, சிதம்பரத்தில் நான் இரண்டரை லட்சம் ஓட்டுக்கள் வாங்கினேன். தர்மபுரியில் 67 ஆயிரம், மயிலாடுதுறையில் 49 ஆயிரம், பெரம்பலூரில் 45 ஆயிரம் ஓட்டுக்கள் வாங்கி இருக்கிறோம்.

புதிய தமிழகம் வருகையால் தான், உங்களுக்கு ஒரு தொகுதி என்றானதா?
இல்லை. அது காரணம் அல்ல.

அப்படியென்றால், இந்த முறை உங்களுக்கு மூன்று தொகுதிகள் ஒதுக்கி இருக்க வேண்டுமே? அதுதானே கூட்டணி தர்மம்?
பதில் சொல்ல விரும்பவில்லை.

கைவசம் 30க்கும் மேற்பட்ட தொகுதிகள் வைத்திருந்தும், கொடுக்க மனம் இல்லாமல் போனது ஏனோ?

அது தான் எங்களுக்கும் தெரியவில்லை.

மதச்சார்பற்ற சக்தி என்கிறீர்கள். ஒருவேளை, தேர்தலுக்கு பின், மோடியை ஆதரிக்க, தி.மு.க., முன்வந்தால் உங்கள் நிலை என்ன? மோடி பிரதமர் ஆக நாங்கள் ஆதரவு தர மாட்டோம்.

ஆதரவு தர வேண்டாம்; அவரை பற்றி என்ன நினைக்கிறீர்கள்?
தொலைநோக்கு பார்வை கொண்டவர், சுறுசுறுப்பாக செயல்படக்கூடியவர். எல்லா தரப்பினரையும் அரவணைத்து, இலக்கை நோக்கி முன்னேற வேண்டும் என நினைக்கிறார். தன்முனைப்பு உள்ள தலைவர்.

பல அணிகள் மோதும் தமிழக தேர்தல் களத்தில், யாருக்கு ஆதரவு அதிகம்?

ஓட்டு வங்கி கணக்கு தான் வெற்றி தோல்வியை தீர்மானிக்கிறது. அந்த அடிப்படையில், தி.மு.க., அணியே பலமானது.

மோடி அலை வீசுகிறதா?
தமிழகத்தில் இல்லை. தி.மு.க., - அ.தி.மு.க., இடையே தான் இங்கே போட்டி.

மதவாத கட்சி என்று, பா.ஜ.,வை கூறுகிறீர்கள். ஆனால், நீங்கள் இடம் பெற்றுள்ள, தி.மு.க., கூட்டணியில், முஸ்லிம் கட்சிகளும் உள்ளன. அப்போது, எதன் அடிப்படையில், மதவாதம் என்ற குற்றச்சாட்டை முன்வைக்கிறீர்கள்?

மதவாதம் என்பதை, ஆதிக்கம், கோட்பாடு ஆகியவற்றின் அடிப்படையில், எடுத்து கொள்ள வேண்டும். குறிப்பாக, சமூகநீதி கோட்பாடு விஷயத்தை, இந்த நேரத்தில் கருத்தில் கொள்ள வேண்டும். ஆர்.எஸ்.எஸ்., பின்னணி கொண்ட, பா.ஜ., இட ஒதுக்கீடு கொள்கைக்கு எதிரானது.

'அடுத்த, 10 ஆண்டுகள் தலித் மக்களுக்குஆனது' என்று பா.ஜ., பிரதமர் வேட்பாளர் மோடி கூறியுள்ளாரே?
இது, வெறும் கவர்ச்சி முழக்கம். தேர்தலில் வெற்றி பெற்று, பா.ஜ., ஆட்சி அமையும் போது, தலித் ஒருவரை, பிரதமராக பதவி ஏற்க விடுவார்களா? தனியார் நிறுவனங்களில், பணி நியமனத்தின்போது, இட ஒதுக்கீடு பின்பற்ற வேண்டும் என்று வலியுறுத்துவார்களா? இது எல்லாம் நடந்தால், தான், அடுத்த, 10 ஆண்டுகள், தலித் மக்களுக்கானது என்பதை ஏற்றுக் கொள்ள முடியும்.

ராகுலை நீங்கள் சந்தித்தது, தி.மு.க.,வில் அதிருப்தியை ஏற்படுத்தியதா?
அப்படி ஒன்றும் இல்லை.

ராகுலை நேரில் சந்தித்தீர்களே, தேசிய அளவில், நிர்வாகம் செய்யும் அளவுக்கு அவர் திறமையானவரா?
அவருடன், 45 நிமிடங்கள் மட்டுமே பேசினேன். அதை வைத்து ஒருவரை எடை போட்டு விட முடியாது. எனினும், மோடி அளவுக்கு, ராகுலிடம் பழமைவாத போக்கு இல்லை. ஓரளவுக்கு இடதுசாரி சிந்தனைகளுடன் உள்ளார். தலித் மக்கள் குறித்து, ஆர்வத்துடன் கேட்டறிந்தார். 'தலித் மக்கள் பிரச்னைகளுக்கு, முக்கியத்துவம் கொடுப்போம்' என்று கூறினார். புதிய விஷயங்களை தெரிந்து கொள்வதில், ஆர்வத்துடன் காணப்படுகிறார்.

விடுதலை சிறுத்தைகள் கட்சியின், 'அடங்க மறு; அத்துமீறு' முழக்கம், வன்முறை கட்சி என்ற தோற்றத்தை ஏற்படுத்துகிறதே?

'அடங்க மறு; அத்துமீறு' என்பது பொதுவான முழக்கம் தான். எல்லாரிடமும், ஒரு போர்க்குணம் இருக்க வேண்டும் என்பதற்கான முழக்கம் அது. வன்முறைக்கான கோஷம் அல்ல. ஆனாலும், எங்கள் இயக்கம் மீது தவறான முத்திரை குத்தப்படுகிறது. அதை போக்க, அமைதி வழியில் தொடர்ந்து செல்வோம்.

கடலூர், விழுப்புரம் மாவட்டங்களில், உங்கள் கட்சி தொண்டர்கள் தொந்தரவு இருக்கிறது. அதனால், யாரும், தொழில் துவங்க வர மறுக்கின்றனர்; முதலீடு செய்ய மறுக்கின்றனர் என்ற குற்றச்சாட்டு உள்ளதே?
அது, பொய் குற்றச்சாட்டு. நான், சிதம்பரம் தொகுதி எம்.பி.,யாக இருந்தபோதிலும், இதுவரை ஒரு தொழிலதிபரை கூட சென்று பார்த்தது இல்லை. எங்கள் கட்சியினர் யாரையும் மிரட்டியது இல்லை.

தலித் வங்கி துவக்க வேண்டும் என்ற கோரிக்கை வலுத்து வருகிறதே?
உண்மை தான். ஆனால், அதற்கு, அடிப்படை கட்டமைப்புகள் தேவை. நிதி உதவிகள் தேவை. தலித் மக்களுக்காக கல்வி நிறுவனங்கள் துவக்க வேண்டும். தற்போது, சென்னை, வேளச்சேரியில், 'மருதம் ஆசிரியர் பயிற்சி நிறுவனம்' ஒன்றை மட்டுமே நடத்தி வருகிறோம். அங்கு தான், நானும் தங்கி இருக்கிறேன்.

தலித் வங்கி அமைக்க, அரசிடம் உதவி கேட்கலாமே?
தற்போதைய அ.தி.மு.க., ஆட்சியாளர்களிடம் இருந்து எந்த உதவியையும் பெற முடியாது. முந்தைய தி.மு.க., ஆட்சியிலும், நாங்கள் கூட்டணியில் இருந்தபோதும், பெரிய அளவில் உதவிகள் கிடைக்கவில்லை.

தற்போதைய அ.தி.மு.க., ஆட்சி பற்றி உங்கள் கருத்து என்ன?
தலித் மக்கள் பார்வையில் கூற வேண்டும் என்றால், தர்மபுரி மற்றும் மரக்காணம் கலவரங்களுக்கு பிறகு, கலவரத்தில் ஈடுபட்டவர்கள் மீது நடவடிக்கை எடுக்கப்பட்டது வரவேற்கத்தக்கது. எனினும், தற்போதைய ஆட்சியில், ஜாதி கொடுமை, தலித் மக்கள் மீதான பொய் வழக்குகள் தொடர்கின்றன. அவர்களுக்கு பாதுகாப்பு இல்லை. அரசியல் பார்வையில், வெறும் ஓட்டு வங்கி ஆட்சி தான் நடக்கிறது.

இலவசங்கள் கொடுப்பதைவரவேற்கிறீர்களா?
இல்லை. கல்வியை மட்டுமே இலவசமாக அளிக்க வேண்டும்.

அரசே, 'டாஸ்மாக்' நடத்தலாமா?
மது கடைகளை மூட வேண்டும் என்பதே எங்கள் கொள்கை.

பக்கத்து மாநிலங்களில், மதுவிலக்கு இல்லாதபோது, தமிழகத்தில் கொண்டு வர முடியாது என்று, தற்போதைய அ.தி.மு.க., ஆட்சியாளர்களும், முந்தைய, ஆட்சியாளர்களான தி.மு.க.,வும் கூறி உள்ளனரே?
மது விலக்கு குறித்து, தேசிய அளவில், ஒரு கொள்கை கொண்டு வர வேண்டும். அதை அனைத்து மாநில அரசுகளும் பின்பற்ற வேண்டும்.இவ்வாறு, திருமாவளவன் பேட்டியில் கூறினார்.
 
Click Here

Colombo gets emboldened by weak resolutions: civil society activist

Colombo gets emboldened by weak resolutions: civil society activist

[TamilNet, Friday, 07 March 2014, 19:08 GMT]
The draft resolution to be tabled at the UN Human Rights Council (UNHRC) sessions this month in Geneva has not only disappointed the Tamils by failing to demand an international investigation, it has even failed to recognise the domestic failures despite two rounds of similar resolutions at the UNHRC in 2012 and 2013, said Tamil Civil Society Forum (TCSF) representative and Jaffna University law academic Kumaravadivel Guruparan this week at a press briefing to journalists in Jaffna. Pointing out 4 major flaws in the latest resolution and comparing the draft with the recent report by the High Commissioner of Human Rights, Mr Guruparan explained the positive and negative aspects of Navi Pillay's approach. The SL State has in fact been emboldened with the weak resolutions year by year, he said.

[The comments specified as off-the-record by Guruparan have been removed in the audio]

Mr Guruparan also explained the approach TCSF has chosen already on 21 February in presenting its proposals to the drafting agents.

Apart from failing to call for an international investigation, the draft resolution also raises 3 other questions, according to Guruparan. Why did the drafting agents avoid demanding a Commission of Inquiry (CoI) by the UNHRC and stop at OHCHR inquiry? What are the international procedures for Tamils to push the process beyond the jurisdiction of UNHRC into the Security Council [from where practical results could come]? Why the continued grave injustices have escaped the attention of the resolution except at one instance?
Guruparan Kumaravadivel
Guruparan Kumaravadivel
Explaining the differences between CoI and UN High Commissioner carrying out the task of monitoring, reporting and investigating as described in the draft resolution, Guruparan said that the Tamil position should be pushing the issue beyond the jurisdiction of the CoI. The UNHRC process would be just another report making without any legal prosecution. However, Tamils could welcome if it is a CoI approach that could place the ball at the hands of the Security Council to conduct an independent legal prosecution.

When the TSCF members met a senior foreign diplomat visiting the island, we pointed out that following the weak 2013 March resolution, the Sri Lankan State seized more than 6,000 acres of lands in Valikaamam North on 26 April. Similarly, when the diplomats were visiting the island this year the SL Defence was deploying soldiers in bicycles to monitor the people. The SL Defence establishment wants to pass the message that the current international process is emboldening it. The diplomat said a stronger resolution may fail to pass at all at the voting. In our opinion, the outcome would be same whether a strong resolution getting failed or a weak resolution getting passed, Mr Guruparan said.

There is also a mind-set in a section of Tamil circles that ‘some resolution’ should be brought out as it is important to keep ‘Sri Lanka’ on the agenda of the UN Human Rights Council.

We have to ask ourselves what is the impact felt on the ground in the aftermath of a resolution. What are the changes it brings out in the day-to-day life. Our view is that only a strong resolution would put an end to the emboldenment of Colombo.

We are not demanding anything controversial. We are only asking the measures for which there is precedence, he said.

The TSCF has therefore chosen to say that CoI should be welcomed if it could come. But, we need to go beyond the jurisdiction of the UN Human Rights Council. An international investigation should comprise a criminal prosecution process. A transitional administration under UN supervision should be established within a united framework of the island and a UN Special Rapporteur to be appointed exclusively to monitor the human rights situation in the North and East as it was done in the case of Palestine, Mr Guruparan said.

The whole affair unfolds as part of a larger scheme of geopolitics. Tamils should therefore be firm on telling what they want, he said.

Even in Security Council, things could be moved using the geopolitical moments of negotiation between the permanent members of the Security Council.

There is also a danger of extending the ‘Kaathiruppu arasiyal’ (wait-and-see politics) on the Tamil side without demanding what they want, he said.

* * *

Further summary of Mr Guruparan's address to journalists in Jaffna:

Certain representatives of Tamils and almost all the mainstream Tamil language media have been telling the Tamil people that international investigations would come in the resolution this year.

Following the recent visits by the US Ambassador for Global Criminal Justice Stephen Rapp in January and US Asst Secretary of State Nisha Desai Biswal in February, the Tamil papers were quoting the Tamil National Alliance (TNA) parliamentarians as telling that international investigation would be included in the resolution to be tabled at UN Human Rights Council this March. Tamil Civil Society Forum (TCSF) also met the visiting diplomats, but we could not firmly assert whether an international investigation would come. I don't want to get into the ‘dirty job’ questioning on whether these diplomats told the truth or not.

The biggest disappointment of Tamils with the draft resolution, released in the intranet in Geneva on 03 March and to be tabled at the UN Human Rights Council, is that the International Community (IC) is still having trust in the domestic investigation mechanisms of the Sri Lankan State, even after the two rounds of resolutions to the same effect without progress. In the words of Sri Lanka's representative to the UN Mr Mahinda Samarasinghe, ‘time and space’ has again been given to the Sri Lankan State. Further, the draft resolution has gravely failed to point out the inability of the internal processes.

British PM David Cameron, who visited the island, echoed the position of UN Human Rights Commissioner Navi Pillay, who in her oral update to the Council in September 2013 had said that she would be calling for international investigations in March if there was no progress in conducting domestic investigations on war crimes and crimes against humanity. Following British PM David Cameron's visit, there was increased expectation among Tamils on the delivery of a Commission of Inquiry (CoI) on Sri Lanka. That hope has now been dashed by this draft resolution.

In my view, the most damaging aspect is that the draft resolution fails even in recognising the lack of a conducive environment in the island to expect a credible domestic investigation. You will see it when comparing this draft with the recent report [17 February] of the UN High Commissioner for Human Rights.

When it comes to accountability, UN High Commissioner for Human Rights Ms Navi Pillay in her latest report [24 February 2014], recommends an international inquiry mechanism as the Sri Lankan government has failed to conduct credible domestic investigations. In fact, this was her stated policy during her oral update last year [25 September 2013] when she said she would call for international investigations if no credible and independent domestic investigations were not held before March 2014. She has done it.

Following her experience on the two resolutions in the past, in 2012 and 2013, Ms Navi Pillay recognises that Colombo’s failure in conducting a credible and independent investigation was not due to technical incapacity or lack of internal mechanism.

The UN human rights chief had correctly identified the problem, as the ‘lack of political will’ on the part of the Sri Lankan government.

Another positive issue that caught my attention while reading the UN High Commissioner’s report is that she has recognized, especially after meeting the traumatized victims in Vanni, that the victims would lose their confident on the Sri Lankan State. Note the use of State and that she had avoided the term Government here.

However, when it comes to reconciliation, Navi Pillay’s report seems to be harping on a domestic LLRC-based discourse.

We disagree with the UN High Commissioner’s approach of addressing accountability through international mechanism on one hand while addressing reconciliation through a domestic LLRC process on the other hand.

The view of the TCSF is in sharp contrast to her position on reconciliation. How could one achieve reconciliation without the needed conditions on the ground and addressing the accountability issue, is our question. The opinion of the TCSF is that one could achieve a meaningful reconciliation only through an international accountability mechanism and through delivering political justice.

The High Commissioner is provided with a new responsibility with the draft resolution to monitor, report on the domestic investigations and to investigate the crimes of both the parties. There is a danger that some people will be misinterpreting the latter as a call for international investigation.

Tamil people should know that the maximum the Human Rights Council could come up with is a CoI.

A proper international investigation involving a court procedure would only be possible through moving the Security Council.

There is a slight but significant difference between UN Human Rights Council appointing a CoI and the matter being left to the Office of the High Commissioner for Human Rights (OHCHR).

The difference is that a CoI report cannot be simply called as ‘yet another Pillay report’.

We have witnessed how the Sri Lankan government was portraying the report by the three-member expert panel appointed by UN Secretary General as ‘Darusman’ report.

It is true that both the UNHRC approaches would only produce just another report. However, if a CoI comes up with a finding that an international investigation involving criminal procedure should be carried out, there is a chance of getting the Security Council to act on it.

Since a CoI, which is often a 3-member-panel, is directly appointed by the multi-government forum of 47 member states of the UN Human Rights Council, which has in turn received the direct mandate from the General Assembly of the UN, such a CoI report cannot be simply denounced.

What we view as most dangerous in the draft resolution being circulated in Geneva is that it still calls upon the Sri Lankan State to conduct a domestic independent and credible investigation. This is more dangerous than the issue of asking the OHCHR to come up with another report.

The IC believes that the Sri Lankan State could still investigate the matter domestically, even after 5 years have gone.

The most serious problem with the resolution is that it has failed to recognize the fact that the domestic accountability mechanisms have miserably failed in the past.

Chronology:

வியாழன், 6 மார்ச், 2014

IC has deceived Tamils on international investigations: Ananthy Sasistharan

IC has deceived Tamils on international investigations: Ananthy Sasistharan

[TamilNet, Thursday, 06 March 2014, 13:01 GMT]
“The International Community has deceived the genocide affected Tamils on delivering international investigations,” said Ananthy Sasitharan, a councillor of the Northern Provincial Council at a press conference held in Jaffna on Thursday. “The draft resolution being criculated in Geneva has failed to satisfy even the minimum expections totally disregarding the repeated requests from Tamils to deliver international investigations, and in complete contrast to the impressions given to the Tamils by the international community,” she told the press. Ms Ananthy Sasistharan also blamed TNA parliamentarian M.A. Sumanthiran for having instructed her to be silent at a crucial meeting with the representatives of 18 countries during her recent visit to Geneva.
Ananthi Sasitharan
“There was no restriction placed on me before I left the island. In fact, I was encouraged by the ITAK leaders and the Chief Minister of the NPC to accompany the ITAK delegation to Geneva,” Ms. Ananthy told the reporters at Jaffna Press Club.

“However, after a couple of meetings at Geneva, I was instructed by Mr Sumanthiran — especially before a crucial meeting with the representatives of 18 countries — that I should refrain from addressing the delegates directly. He justified his stand by telling me that there was a perception among the international players that I was linked to the Tigers in the past and adviced me to remain silent,” she said.

Mr Sumanthiran was only demanding to extend support to the resolution to be tabled by the USA. The need for investigating war crimes was mentioned, but he didn't demand an international investigation, she said adding that there was no mention of genocide despite a resolution was passed in the NPC demanding international investigations on the situation equivalent to genocide, Ananthy told the reporters who were repeatedly asking her to clarify whether Mr Sumanthiran demanded an international investigation or not.

However, Mr Sumanthiran took up the issues of land grab, the conduct of SL Defence Secretary Gotahaya Rajapaksa in the militarisaton and the question on what happened to the surrendees and the missing people, she said.

Chronology:

USA ignores requests of Mannaar Bishop on UNHRC Resolution

USA ignores requests of Mannaar Bishop on UNHRC Resolution

[TamilNet, Wednesday, 05 March 2014, 14:57 GMT]
Bishop of Mannaar Rt. Rev. Dr. Rayappu Joseph had sent a model resolution to the foreign diplomatic missions, including the Embassy of USA in Colombo, well in advance of the draft resolution by the USA was leaked in Geneva this Monday. The proposal presented by Mannaar Bishop was demanding international investigations on genocide, war crimes and crimes against humanity. Prepared by the Tamil Civil Society Forum, the proposal also called upon the “UN Secretary General and the UN Security Council to activate procedures that will lead to a UN sponsored international mechanism to assess the democratic aspirations of the Tamil People, both in the homeland and in the diaspora for a permanent political solution.”

The proposal by the Tamil civil society also urged the UN to consider a Transitional Administration in the North-East of the island to prevent and protect the Tamil people from the continued crimes listed in the document.

“Please see attached a proposal for a draft resolution in the upcoming UNHRC sessions in Geneva on accountability and reconciliation in Sri Lanka. The draft has been put together by Tamil civil society activists and is being sent to you to provide a perspective as to our expectations of the Geneva sessions. We hope that this document proves to be useful in your deliberations regarding the matter.” Mannaar Bishop had urged the foreign missions.

The document was released to media on Tuesday, a day after the US draft has been leaked in Geneva.

The proposal from the Tamil civil society should be considered as a model resolution to be compared with the leaked draft resolution and its future versions for the edification of Tamil activists in the homeland, in Tamil Nadu and in the Diaspora, Tamil activists for alternative politics in the island told TamilNet on Wednesday.

* * *

Following is the full text of the draft resolution presented by Mannaar Bishop.

Human Rights Council

Twenty-Fifth session

Agenda item …

Draft Resolution

Accountability and the human rights situation of the Tamils in the North-East of Sri Lanka

The Human Rights Council,
Guided by the Charter of the United Nations and General Assembly resolution 60/251 of 15 March 2006,

Recalling Human Rights Council resolutions 5/1, on institution-building of the Council, and 5/2, on the code of conduct for special procedures mandate holders, of 18 June 2007,

Reaffirming the purposes and principles of the Charter, the Universal Declaration of Human Rights and relevant international human rights treaties, including the International Covenant on Civil and Political Rights, and that all States are bound to promote and protect human rights and fundamental freedoms,

Reaffirming the purposes and principles of the Genocide Convention, the Rome Statute of the International Criminal Court and the Four Geneva Conventions and their additional protocols,

Recalling that each individual State has responsibility under International Law to protect its populations from genocide, war crimes, ethnic cleansing and crimes against humanity

Recalling the responsibility to take collective action, in a timely and decisive manner when national authorities manifestly fail to protect their populations from genocide, war crimes, ethnic cleansing and crimes against humanity

Recalling also in particular the UN General Assembly Resolution A/RES/63/308 on the Responsibility to Protect

Recalling Human Rights Council resolution 19/2 of 22 March 2012 on promoting reconciliation and accountability in Sri Lanka,

Recalling also Human Rights Council resolution 22/L.1 of 21 March 2013 on promoting reconciliation and accountability in Sri Lanka

Expressing serious concern at the lack of implementation by the Government of Sri Lanka of previously adopted resolutions and recommendations of the Council relating to the human rights situation in Sri Lanka,

Noting with concern the observation by the High Commissioner in her oral update on promoting reconciliation and accountability in Sri Lanka on 27 September 2013 about the considerable military presence in the Tamil homeland in the island of Sri Lanka, the high level of surveillance of returnees, rehabilitees and detainees who have been released, the compulsory acquisition of private land for installing military camps and other installations, the prominent role of military in areas of civilian administration and economic activity, including education, agriculture and tourism.

Noting also the observation by the High Commissioner in her oral update on promoting reconciliation and accountability in Sri Lanka on 27 September 2013 that no new or comprehensive effort to independently or credibly investigate the allegations.

Noting further that the Government of Sri Lanka has failed to act on the High Commissioner’s suggestion to the Government of Sri Lanka to show a credible national process with tangible results, including the successful prosecution of individual perpetrators by March 2014

Noting further that the Government of Sri Lanka’s Lessons Learnt and Reconciliation Commission report and its recommendations have failed to bring about truth, justice and reconciliation for Sri Lanka

Reaffirming the right of the Tamil people in the island of Sri Lanka to self-determination

Noting further that successive Governments of Sri Lanka including the present have not taken any credible steps towards accommodating the Tamil people’s legitimate desire for self-determination and self-government within a united Sri Lanka.
  1. Unequivocally condemns the appropriation of land belonging to the Tamil people by the Government of Sri Lanka, the continuous detention of Tamil political prisoners without due process, the use of sexual violence against Tamil female headed house hold and ex-female LTTE cadres by armed forces attached to the Sri Lankan Government, the denial of psycho-social support for the war affected Tamils, the ever increasing role of the military in the daily lives of the Tamil people, the relocation of Tamil IDPs in places other than their historical areas of habitation, the continuous neglect of the livelihood of those resettled, the intimidation, forced use of long-term contraceptives, destruction of non-Buddhist religious places, violence perpetrated against Tamil civil society and political activists and the denial of the right to collective memory of the Tamil people.
  2. Requests all relevant special procedures mandate-holders, in particular the Special Rapporteur on violence against women, its causes and consequences, the Special Representative of the Secretary-General on the human rights of internally displaced persons, the Special Rapporteur on extrajudicial, arbitrary, summary executions, the Special Rapporteur on torture and other cruel, inhuman or degrading treatment or punishment, the Special Rapporteur on the rights to freedom of peaceful assembly and of association, the Special Rapporteur on the Promotion and Protection of the Right to Freedom of Opinion and Expression, the Special Rapporteur on freedom of religion or belief, the Independent Expert on minority issues, Special Rapporteur on contemporary forms of racism, racial discrimination, xenophobia and related intolerance, Special Rapporteur on the promotion of truth, justice, reparation and guarantees of non-recurrence, the Special Rapporteur on the right to education, Special Rapporteur on the right of everyone to the enjoyment of the highest attainable standard of physical and mental health, the Special Representative of the Secretary-General for Children and Armed Conflict, the Special Rapporteur on Cultural Rights, the Special Rapporteur on adequate housing as a component of the right to an adequate standard of living, and on the right to non-discrimination in this context, to urgently seek and gather information on violations of the human rights of the Tamil people and submit their reports to the Council at its next session;
  3. Decides to appoint a special rapporteur to monitor the situation of human rights in the North-East of Sri Lanka and to make recommendations for its improvement; to offer support and advice to civil society; to seek, receive, examine and act on information from all relevant stakeholders pertaining to the situation of human rights in the North-East of Sri Lanka; and to report annually to the Human Rights Council and to the General Assembly in accordance with their respective programmes of work;
  4. Calls upon the UN Secretary General and the UN Security Council to activate procedures that will lead to the setting up of a UN Transitional Administration in the North-East of Sri Lanka to prevent and protect the Tamil people from those issues identified in paragraph 1 above.
  5. Decides to dispatch an urgent, Independent International Commission of Inquiry, to be appointed by the President of the Council, to investigate all violations of international human rights law and international humanitarian law including the alleged crimes of genocide, war crimes and crimes against humanity, committed in the post-colonial Sri Lanka, and calls upon Sri Lanka not to obstruct the process of investigation and to fully cooperate with the Commission
  6. Requests the Secretary-General and the High Commissioner to provide all administrative, technical and logistical assistance required to enable the above-mentioned special procedures mandate-holders and the fact-finding mission to fulfil their mandates promptly and efficiently.
  7. Calls upon the UN Secretary General and the UN Security Council to activate procedures that will lead to a UN sponsored international mechanism to assess the democratic aspirations of the Tamil People, both in the homeland and in the diaspora for a permanent political solution.
  8. Decides to remain seized of the matter.


Chronology: